How to Build a Magnetic Brand That Sells Itself – Seth Godinin opit brändin rakentamiseen
Miten rakentaa brändi, joka myy itse itsensä? Seth Godin muistuttaa, että menestys ei synny tykkäyksistä tai seuraajista, vaan luottamuksesta ja tarinasta, jonka ihmiset haluavat jakaa. Lue Godinin ajatukset brändin rakentamisesta vuonna 2025.

Miten rakennetaan brändi, joka myy itse itsensä? Seth Godin – yksi aikamme tunnetuimmista markkinoinnin ajattelijoista – on vastannut tähän kysymykseen jo vuosikymmeniä. Mediavalmennus katsoi Sethin haastatteluvideon ja tarjoaa tässä lukijoilleen suurimmat oivallukset.
Seth Godinin sanoman ydin ei ole muuttunut vuosien varrella: markkinointi ei ole kikka tai kampanja, vaan tarina, johon ihmiset haluavat uskoa. Tutustu Seth Godin suosittuun blogiin.
Miksi tarina ja luottamus ratkaisevat?
Godin kiteyttää brändin rakentamisen kahteen peruspilariin:
- Merkitys – brändin täytyy tarjota ihmisille jotakin tärkeää, joka resonoi heidän arvojensa ja toiveidensa kanssa.
- Luottamus – ilman sitä mikään ei kanna. Voit kerätä tykkäyksiä, seuraajia ja näyttökertoja, mutta jos yleisö ei luota sinuun, kaikki on arvotonta.
“Tykkäykset eivät tarkoita, että kukaan oikeasti pitää sinusta. Seuraajat eivät tarkoita, että he seuraavat sinua. Ainoa asia, joka merkitsee, on luottamus ja aito suhde yleisöön,” Godin muistuttaa.
Pienestä yleisöstä kasvaa iso ilmiö
Godin puhuu usein ajatuksesta “löydä 10 täydellistä ihmistä”. Jos kymmenen ihmistä rakastaa tekemääsi, he kertovat siitä muille. Sana leviää, ja siitä kasvaa yleisö, joka ostaa sinulta yhä uudestaan.
Markkinointi ei ole siis huutamista kaikille, vaan oikean kohderyhmän löytämistä. Kun teet jotakin niin hyvää, että se herättää keskustelua, brändisi alkaa elää omaa elämäänsä.