Yrityksesi asiantuntijat ovat tehokkain myyntikanava – mutta vain, jos heidät nähdään ja kuullaan
Asiantuntijat voivat olla yrityksesi paras myyntikanava, kun he saavat näkyvyyttä aidon ja kiinnostavan sisällön kautta. Unohda perinteinen teflonmainos – maailma kaipaa tarinoita, jotka rakentavat luottamusta ja jäävät mieleen.
Aikakausi, jolloin yritykset saattoivat vain ostaa kalliin mainoselokuvan ja odottaa puhelimen soivan, on ohi. Nykyasiakas ei osta pelkän kiiltävän kuvan perusteella. Hän haluaa tietää, keitä te olette, mitä osaatte ja miksi teihin kannattaa luottaa.
Tässä kohtaa yrityksesi asiantuntijat nousevat arvoon arvaamattomaan. Heidän osaamisensa, näkemyksensä ja persoonansa voivat olla tehokkain myyntikanavasi – mutta vain, jos he saavat tilaisuuden tulla esiin aidosti ja kiinnostavasti.
Miksi asiantuntija on myynnin paras edustaja?
- Luottamus syntyy ihmisestä, ei logosta
Asiakas luottaa helpommin ihmiseen, jonka hän kokee rehelliseksi ja asiantuntevaksi, kuin kasvottomaan yritykseen. - Asiantuntija tietää yksityiskohdat
Kun myyntiviestissä on syvyyttä ja konkretiaa, asiakkaan on helpompi vakuuttua. - Persoonallisuus jää mieleen
Oikealla tavalla esiintyvä asiantuntija voi jäädä asiakkaan mieleen kuukausiksi – ja olla ratkaiseva tekijä, kun ostopäätös tehdään.
Oikeat tarinat voittavat mainospuheen
Ei riitä, että asiantuntija osaa kertoa tuotteen tai palvelun tekniset tiedot. Tarvitaan tarinoita, jotka herättävät tunteita ja sitovat tiedon asiakkaan omaan tilanteeseen.
- Asiakasesimerkit: miten ratkaisimme ongelman, johon moni samaistuu
- Kulissien takaa: miltä arki näyttää ja mitä oikeasti tapahtuu
- Opettava sisältö: vinkit ja oivallukset, joita asiakas voi hyödyntää heti
Tärkeintä on välttää ylisliipattua, "teflonpintaista" mainospuhetta, joka kuulostaa siltä kuin se olisi käynyt 12 hyväksyntäkierrosta ja kadottanut kaiken inhimillisyyden.
Videosisältö on asiantuntijan paras ystävä – kun se tehdään oikein
Videolla asiantuntijan karisma, eleet ja ilmeet pääsevät oikeuksiinsa. Mutta avainsana on autenttisuus.
- Ei liikaa käsikirjoitusta – jätä tilaa persoonalle ja spontaaniudelle
- Käytä aitoa ympäristöä – asiakkaat arvostavat realismia
- Kerro yksi pääviesti kerrallaan – vältä infoähkyä
Hyvä videosisältö voi olla lyhyt, napakka ja jaettavissa monessa kanavassa: LinkedIn, Instagram, YouTube, yrityksen oma verkkosivusto.
Kuvat ja tekstit täydentävät kokonaisuuden
Vaikka video on vahva formaatti, kaikki yleisöt eivät kuluta sitä samalla tavalla. Laadukkaat kuvat ja tiiviit, oivaltavat tekstit varmistavat, että viesti tavoittaa mahdollisimman monet. Tekstisisältö on myös kriittistä hakukonenäkyvyydelle.
Näin nostat asiantuntijasi näkyviin
- Valitse oikeat henkilöt
Kaikkien ei tarvitse olla esiintyjiä. Valitse ne, joilla on intohimoa ja halua jakaa osaamistaan. - Anna tukea ja koulutusta
Esiintymis- ja viestintävalmennus voi tehdä ihmeitä esiintymisvarmuudelle. - Suunnittele sisältöstrategia
Mieti etukäteen, missä kanavissa asiantuntija esiintyy, millaisilla tarinoilla ja millä julkaisurytmillä. - Hyödynnä monikanavaisuus
Sama asiantuntijavideo voidaan muokata useaksi eri sisällöksi eri kanaviin.
Yhteenveto: maailma kaipaa aitoutta, ei kiiltokuvaa
Yrityksesi suurin käyttämätön voimavara saattaa olla jo palkkalistoilla – asiantuntijat, jotka osaavat, tietävät ja pystyvät kertomaan siitä omalla persoonallisella tavallaan.
Kun heidät nostetaan esiin kiinnostavilla tarinoilla, aidolla videosisällöllä ja laadukkailla kuvilla ja teksteillä, syntyy myyntikanava, jota kilpailijoiden on vaikea kopioida.
Maailma on muuttunut. On aika näyttää, keitä te oikeasti olette.
Antti Liinpää, Mediavalmennus
Haluatko keskustella Mediavalmennuksen palveluista sinulle ja yrityksellesi?
📞 Soita meille tai lähetä sähköpostia tai WhatsApp-viesti
+358 50 336 5707 | antti@anttitv.com | Antti Liinpää | Mediavalmennus
tai lähetä viesti, niin rakennamme sinulle tai tiimillesi juuri oikeanlaisen valmennuksen.